Pengesahan Pelajar


eg : 812345678902


Soalan Lazim
Soalan Lazim


Maklumat Am.

Q : UNISEL ada sediakan asrama untuk pelajar baru?

A : UNISEL menyediakan kemudahan penginapan. Terdapat pelbagai jenis penginapan yang disediakan untuk kemudahan pelajar Unisel.


Q : Apa Penginapan Luar Kampus @ Non-Resident (NR) ini?

A : Penginapan Luar Kampus @ NR adalah penginapan yang diuruskan oleh penyedia penginapan (Provider) yang berdaftar secara rasmi dengan UNISEL. Dalam erti kata lain, penginapan luar kampus ini adalah penginapan sekitar kampus Unisel yang dicari oleh Unit Penginapan Luar Kampus, Hal Ehwal Pelajar (HEP) UNISEL.


Q : Adakah semua pelajar baru perlu duduk di penginapan NR?

A : YA semua pelajar baru perlu menduduki di penginapan yang telah disediakan oleh UNISEL


Beza NR & Asrama.

Q : Apa beza penginapan NR dengan Asrama MAIS?

A : Bezanya adalah di penginapan NR: tiada perkhidmatan Felo Residen atau Warden, tiada pengawal keselamatan yang disediakan oleh UNISEL, tiada perkhidmatan kebajikan seperti penghantaran pelajar ke klinik panel/Hospital jika berlaku kes kecemasan/sakit.


Q : Mengapa saya tak dapat Asrama?

A : Asrama MAIS adalah salah sebuah penginapan untuk Pelajar UNISEL. Jumlah kapasiti Asrama MAIS adalah terhad. Asrama MAIS diutamakan bagi pelajar Diploma Kejururawatan, pelajar Asnaf, dan penerima Zakat.


Q : Adakah unit penginapan luar ini diberi rumah kosong?

A : TIDAK, dari segi kemudahan asas tiada perbezaan dengan Asrama MAIS. Setiap pelajar akan menerima katil, tilam, meja belajar, almari sendiri. Penginapan pelajar juga dilengkapi dengan kemudahan eletrik, air dan WIFI.


Q : Jadi adakah tiada keselamatan di Unit NR?

A : Unit NR yang dipilih, Unisel telah memeriksa tahap keselamatan rumah. Semua penginapan NR adalah dipastikan sekurang-kurangnya mempunyai pagar grill. Ada penginapan NR juga mempunyai in-house guard, CCTV dan ada yang berhampiran balai polis.


Q : Bagaimana pula jika ada kes kecemasan?

A : Pelajar yang menghuni Unit NR boleh terus ke klinik-klinik panel pelajar Unisel di sekitar Shah Alam atau Hospital Shah Alam. Semua nombor boleh dihubungi untuk kes kecemasan, pelajar boleh dapatkan di Unit Kebajikan HEP atau layari di website rasmi HEP.


Q : Berapa orang dalam satu bilik dan dalam 1 rumah?

A : Ianya PELBAGAI. Ada yang satu bilik berdua hingga berenam. Satu rumah ada 8-16 orang dalam 1 rumah mengikut pada keluasan rumah. Segala maklumat berkaitan ada boleh diperolehi dengan layari sistem tempahan penginapan kami non-resident.unisel.edu.my . Namun, UNISEL telah pastikan setiap pelajar dan keadaan rumah adalah dalam keadaan kondusif bagi seorang penuntut IPT.


Maklumat Jarak.

Q : Jauhkah rumah dengan tempat belajar?

A : Semua Unit NR yang dicari adalah dalam lingkungan 10 KM radius dari Kampus Shah Alam. Ianya dalam pelbagai jarak. Semua info berkaitan jarak boleh diperolehi dengan layari system NR di non-resident.unisel.edu.my


Q : Bagaimana dengan pengangkutan ke kampus?

A : Buat masa ini semua penginapan NR adalah dalam Route Bus Smart Selangor iaitu bas percuma yang disediakan oleh kerajaan Negeri untuk penduduk S.Alam. Bas dari kediaman NR terus hingga ke Kampus Unisel S.Alam. Bas mula beroperasi jam 6 pagi hingga 9 mlm. Ada juga penginapan NR yang hanya perlu berjalan kaki ke kampus, tidak perlu kenderaan.


Q : Bolehkah pelajar membawa kenderaan sendiri?

A : Terpulang kepada pelajar namun tidak digalakan. Keselamatan kenderaan adalah bukan tanggungjawab UNISEL.


Maklumat Tempahan.

Q : Bagaimana kami boleh tahu penginapan NR yang berdaftar dengan UNISEL?

A : Boleh perolehi semua maklumat lengkap dengan layari system NR di non-resident.unisel.edu.my


Q : Bagaimana boleh kami buat tempahan?

A : Untuk memilih penginapan NR, setiap pelajar perlu membuat tempahan dengan layari system NR di non-resident.unisel.edu.my. Pelajar perlu membaca semua Maklumat Am yang ada pada paparan awal system tersebut.
--> Kemudian masukan nombor IC pada ruangan Pengesahan Pelajar.
--> Kemudian sistem akan memaparkan semua senarai penginapan NR berdaftar dengan UNISEL berserta maklumat lengkap, gambaran ringkas tentang penginapan, nombor koordinat google map dan beberapa keping gambar penginapan tersebut.
--> Pelajar hanya perlu klik butang Tempah Sekarang pada penginapan yang telah dipilih pelajar. Kemudian akan keluar paparan Slip Tempahan. Slip ini perlu dicetak.
--> Kemudian Pelajar boleh buat bayaran penginapan di bank dan dapatkan Slip Bayaran Bank.
--> Slip Tempahan & Slip Bayaran Bank perlu dibawa pada Hari Pendaftaran.


Q : Tidak bolehkah UNISEL tempahkan bagi pihak saya?

A : BOLEH namun adalah lebih baik pelajar layari sistem dahulu bagi membolehkan pelajar bersama keluarga pelajar membuat penelitian sebelum membuat tempahan. Segala maklumat berkaitan penginapan NR ada dalam sistem tersebut. Pelajar dan keluarga pelajar juga boleh meneliti, mendapatkan gambaran sebenar dan mungkin gambaran keselamatan persekitaran melalui aplikasi Google Maps. Koordinat setiap penginapan NR diberi.


Maklumat Bayaran.

Q : Berapakah bayaran bagi unit NR ini?

A : Untuk pelajar baru intake semester panjang, anggaran bayaran adalah antara RM1000 hingga RM1500 seorang. Ianya adalah untuk 5 bulan penginapan. Bermakna antara RM200 - RM300 sebulan sahaja.
Untuk pelajar baru intake semester pendek/intersession, anggaran bayaran adalah antara RM600 hingga RM900 seorang. Ianya adalah untuk 3 bulan penginapan. Bermakna antara RM200 - RM300 sebulan sahaja.
Semua info berkaitan bayaran ada di sistem NR layari non-resident.unisel.edu.my


Q : Bayaran dibuat kepada UNISEL?

A : BUKAN. Bayaran dibuat terus kepada Provider. Maklumat no akaun, bank apa serta no telifon Provider boleh diperolehi dengan layari system NR di non-resident.unisel.edu.my


Q : Bolehkah kami membayar secara ansuran?

A : BOLEH dengan hubungi dan berbincang terus dengan Provider. Ianya tertakluk kepada budi bicara Provider.


Q : Bolehkah bayaran dibayar bersama Yuran Pendaftaran ke akaun UNISEL?

A : TIDAK BOLEH. Bayaran penginapan NR terus kepada Provider.


Q : Adakah bayaran yang dikenakan berserta bil utiliti?

A : YA, semua harga yang dipaparkan adalah termasuk bil utility. Namun ada provider yang mengenakan kouta minimum bagi seseorang pelajar.


Q : Bagaimana yang dikatakan kouta bil utiliti tersebut?

A : Sebagai contoh seorang pelajar diperuntukan kouta sebanyak RM30.00. Jika rumah tersebut ada 10 orang penghuni, maka had bagi semua bil utiliti adalah RM300.00. Jika jumlah bil melebih kouta contohnya RM400.00. Pelajar perlu berkongsi sesama mereka lebihan RM100.00 bil tersebut.


Maklumat Permohonan Keluar.

Q : Bolehkah jika pelajar hanya duduk sebulan dua kemudian keluar?

A : TIDAK BOLEH. Pelajar yang telah menduduki penginapan NR yang telah dipilih PERLU duduk di penginapan tersebut sekurang-kurangnya 1 semester.


Q : Adakah pelajar perlu duduk di penginapan NR dipilih dalam satu-satu tempoh?

A : Kebanyakan Provider mahu pelajar menduduki kediaman mereka untuk satu tahun. Namun ianya boleh dibincangkan bersama Provider.


Maklumat Aduan.

Q : Dengan siapa boleh kami membuat aduan jika ada sebarang aduan?

A : Jika aduan berkaitan kerosakan atau ketidakpuasan terhadap kemudahan penginapan boleh adukan terus kepada Provider. Jika aduan berkaitan Provider atau Perkhidmatan kebajikan boleh hubungi Unit Kebajikan HEP atau Unit Penginapan Luar Kampus HEP.

Unit Penginapan Luar Kampus
Bahagian Pembangunan Pelajar dan Jaringan Komuniti (HEP)
Universiti Selangor